In veel frisdranken of limonades zitten vaak veel suikers en calorieën. Daarom wordt vaak geadviseerd om meer water, zwarte koffie en thee zonder suiker te drinken. Doordat hier vrijwel geen calorieën inzitten, is dit gezonder dan de suikerhoudende frisdranken en limonades. Echter gaat dit ook wel eens vervelen en ben je toe aan wat meer smaak. Het zelf maken van gezonde frisdrank kan dan een mooie uitkomst bieden. Wat je hiervoor nodig hebt en hoe je het precies moet doen, dat vertellen we je hier!

Smaakwater

Om het voor jullie makkelijk te maken, geven we je de ingrediënten om 1 liter van de verschillende dranken te maken. Het basis ingrediënt is water, waarna je vervolgens zelf kan bepalen wat je erbij doet. Veel voorkomende varianten zijn water met citroen, limoen en munt, water met komkommer en gember, of water met aardbeien en munt. Je kunt dit alles in een grote karaf doen en het een nacht laten staan. Dit zorgt ervoor dat de smaken uit de ingrediënten goed kunnen worden opgenomen door het water. Serveer dit vervolgens met ijsklontjes en je hebt je eigen verse smaakwater, heerlijk voor tijdens een warme zomerdag.

Maak je eigen frisdrank!

Fanta

Een frisdrankvariant die iedereen wel kent, is Fanta. De bruisende frisdrank met de smaak van sinaasappel. Echter kun je dit ook zelf maken en eigenlijk is het heel eenvoudig. De enige twee ingrediënten die je hiervoor nodig hebt, is sinaasappelsap en bruisend water. Ons advies, pak een karaf en vul deze met 400 ml sinaasappelsap. Vul de rest van de karaf aan met bruisend water. Doe het wel in deze volgorde, zodat het water goed met het sinaasappelsap kan mengen. Hou je niet van prik? Geen probleem, gebruik dan normaal water, maar zorg wel dat deze ijskoud is om de optimale smaak te ervaren.

7-Up & Cassis

Ook andere frisdranken als 7-up en cassis zijn gemakkelijk zelf te maken, maar dan een stuk gezonder. Voor 7-up, gebruik 1 limoen, 1 theelepel honing en bruisend water. Het nadeel is echter wel dat je voor 1 liter zelfgemaakte 7-up al snel 3 à 4 limoenen nodig hebt. Pers het sap uit de limoenen, voeg de honing toe en roer dit even goed door. Voeg tenslotte het bruisende water toe en je hebt je zelfgemaakte 7-up. Wil je ditzelfde kunstje herhalen voor cassis, gebruik dan 50 ml zwarte bessen en 6 zwarte bessen. Vul de rest aan met bruisend water en laat het een nachtje staan. Dit zorgt ervoor dat de zwarte bessen goed in het bruisende water kunnen trekken.

Ice Tea

Misschien wel de gemakkelijkste van allemaal is Ice Tea. In de winkel zie je ze overal en zitten ze vol met suikers. Met deze zelfgemaakte variant zeg je vaarwel tegen de suikers en ben je ook nog eens een stuk goedkoper uit. Begin met het zetten van groene thee. Dit laat je vervolgens afkoelen. Doe er naar eigen wens wat honing bij om de thee op smaak te brengen. Zet dit in de koelkast. Wanneer je het gaat serveren, doe er wat ijsklontjes bij en optioneel een takje munt voor de smaak.

Zoals je ziet zijn er genoeg varianten van frisdrank mogelijk die aanzienlijk minder suikers bevatten dan de varianten uit de supermarkt en daarnaast in veel gevallen ook nog goedkoper zijn. Dit zijn dan ook heerlijke variaties op de standaard koffie, thee of water. Daarnaast zorgen deze variaties ook voor betere hydratatie door het fruit dat erin zit. Win-win dus! Heb je deze smaken nou allemaal al eens geprobeerd, experimenteer dan gerust eens zelf met verschillende groenten en fruit om je eigen frisdrank of limonade te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here