Gezond blijven op vakantie!

gezond eten op vakantie

Reizen/backpacken is ontzettend leuk en een van mijn favoriete dingen om te doen! Het enige nadeel, je moet je dagelijks eetpatroon even gedag zeggen en voor een aantal weken het doen met de lokale restaurants op de plaats van bestemming. Het vliegtuig? Ja daar is het helemaal erg..daar krijg je een zoute, smakeloze voorverpakte maaltijd. Maar hoe blijf je dan gezond tijdens het reizen?

Ik ben zelf net terug van een reis door Colombia. Op reis of in het vliegtuig vind je helaas niet altijd even gezond eten. Gelukkig kun je met de volgende tips alsnog gezond blijven!

Vliegen:

De droge lucht, het lange zitten, slaaptekort, de jetlag en het ongezonde eten. Nee, de meeste mensen komen niet al te fit en charmant het vliegtuig uitgerold na een lange vlucht. Gelukkig kunnen een aantal dingen helpen om je net even wat gezonder en beter te voelen na zo’n lange vlucht:

Ioniserende straling

Tijdens het vliegen wordt je tijdelijk blootgesteld aan een hogere dosis kosmische straling, een natuurlijk voorkomende vorm van ioniserende straling die o.a. wordt veroorzaakt door de zon. Dit komt omdat de atmosfeer rondom de aarde minder bescherming biedt tegen kosmische straling op de hoogte waarop de commerciële vliegtuigen vliegen.

Ioniserende straling veroorzaakt radicalen die het DNA in je lichaamscellen kunnen beschadigen. Ook al vormt af een toe vliegen geen groot risico voor je gezondheid, toch kun je jezelf zoveel mogelijk proberen te beschermen door voor en tijdens de vlucht anti-oxidantrijk voedsel te eten. Zorg er dus voor dat je de uren voor het vliegen jezelf vult met gezonde, kleurrijke maaltijden. Eet dus extra veel groentes en fruit en maak een gezonde groene smoothie die bomvol vitamines en antioxidanten zitten (bijvoorbeeld deze smoothie, of deze).groente en fruit gezondNormaal groente en fruit mag niet meegenomen worden in het vliegtuig, maar voorverpakte groente of fruit wel. Bij de Albert Heijn hebben ze voorverpakte fruitsalades en bijvoorbeeld voorverpakte worteltjes. Zo nam ik tijdens mijn vlucht naar Colombia een zakje wortels, bakje mango en bakje sinaasappelen mee. Als je geluk hebt serveren ze groene thee in het vliegtuig, lekker warm en vol antioxidanten.

Gezonde snacks

Verder nam ik ook een bakje ongezouten walnoten mee. Je eigen snacks meenemen is een stuk gezonder omdat je zo niet in de verleiding wordt gebracht de vette, suiker- of zoutrijke snacks in het vliegtuig te eten. Bestel in het vliegtuig ook altijd alleen water of thee, het is beter om alcohol- en suikerrijke dranken even over te slaan. Neem ook altijd een leeg waterflesje mee. Dit kun je na de controle vullen in de toilet en zal ervoor zorgen dat je goed gehydrateerd blijft tijdens het vliegen.

gezonde snacks in het vliegtuig

Bodyscan

Voor de mensen die het vervelend vinden om door de bodyscan te gaan (wordt gebruikt op internationale vluchten om te controleren of je niks gevaarlijks bij je draagt). De straling hiervan is verwaarloosbaar laag, het vliegen zelf stelt je bloot aan een veel hogere straling. Maar het is goed om te weten dat je het recht hebt om deze scan te weigeren en kunt  vragen om een handmatige fouillering.

bodyscan schiphol gevaarlijk?

Na Aankomst:

Gezonde snacks

Je kunt het beste wat gezond eten in je koffer stoppen. Zo weet je zeker dat je altijd een gezonde snack bij de hand hebt als je niks gezonds kunt vinden. Bijvoorbeeld tijdens een lange busreis waar de enige plek om eten te kopen een lokaal kioskje is met alleen snoep, chips en sigaretten. Zo had ik 3 bakjes ongezouten walnoten en amandelen, zilvervlies-rijstenwafels, een zakje goji-bessen en een omega-3 zadenmix meegenomen. Zo had ik tijdens de reis elke keer een gezonde snack bij de hand. De zadenmix bevatte ook lijnzaad. Heb je op vakantie vaak last van obstipatie dan is het verstandig wat (gebroken) lijnzaad mee te nemen. Dit zal de stoelgang stimuleren. Probeer ook minstens 2 liter water per dag te drinken.

gezond eten op vakantie

Probeer de supermarkt & lokale markt

Drie keer per dag uit eten gaan voor ontbijt, lunch en diner is niet alleen duur het zorgt er ook voor dat je minder controle hebt over hoe je eten bereid is en misschien is er maar weinig keuze voor gezond voedsel. In Colombia zaten we altijd in hostels die vrijwel allemaal een keukentje beschikbaar hebben voor de gasten. In de lokale supermarkt kochten we havermout en veel fruit. Elke ochtend aten we zo een lekker vullend en gezond ontbijt bestaande uit havermout, vers fruit en zaden (de omega-3 mix die ik zelf had meegenomen).

gezond ontbijten op reis

fruit vegetables colombia travelling

Ook hebben we vrij vaak zelf ons avondeten bereid. Het is wat improviseren want vaak hebben ze niet precies de producten die je normaal gebruikt, maar al met al kregen we het voor elkaar lekkere en gezonde maaltijden te bereiden. Zo haalden we onze groente in de supermarkt, of nog beter: op de lokale markt! Heel goedkoop en heerlijke rijpe groente en fruit! Ook leuk is om juist aparte groente en fruit te kopen die in dat land voorkomen, zo ontdek je weer wat nieuws en draag je bij aan het milieu aangezien deze groente of fruit niet van ver geïmporteerd worden.

exotisch fruit gezondZoek naar restaurants

Overal kun je wel een restaurantje vinden waar ze gezonde maaltijden serveren. Of anders zijn er altijd wel 1 of 2 gerechten op de kaart die gezond zijn, zoals bijvoorbeeld een gevulde salade. Sla je reisgids erop na of er een gezond restaurant zit in de omgeving. Gelukkig hebben de meeste hostels tegenwoordig WIFI dus je kunt ook gemakkelijk zelf op internet zoeken als je reisgids niks aangeeft.

Hopelijk hebben jullie voor je volgende reis iets aan deze tips. Het is belangrijk om ook op vakantie gezond te blijven, maar nog belangrijker is natuurlijk om met volle teugen van je reis te genieten!!

Groetjes, Rachèl

9 thoughts on “Gezond blijven op vakantie!

    • Hoi Anne,

      Leuk dat je mij die vraag stelt. Ik heb hier al eens eerder een artikel over willen schrijven. Ik ben het namelijk wel enigzins eens met het voedingscentrum. Zoals je kunt zien op mijn site maak ik, naast lijnzaad en goji-bessen, niet enorm veel gebruik van deze zogenaamde superfoods. Normale groente en fruit zijn namelijk ook ontzettend gezond en hier is vaak veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Nu wil ik niet zeggen dat superfoods niet gezond zijn, dat zijn ze zeker. En ze toevoegen aan je dieet is absoluut een goed idee. Echter zit er ook een enorme marketingclub achter superfoods, die enorm veel geld verdienen aan iedereen die gelooft dat deze producten bijna ‘magisch gezond’ zijn. Dit kan ervoor zorgen dat mensen zich volledig storten op superfoods en andere, ‘ouderwetse’ groente, fruit en zaden laten liggen die ook ontzettend gezond zijn. En vaak een stuk goedkoper! Dus ik probeer altijd een zo breed mogelijk scala aan groente en fruit te kopen, en wil best een keer superfoods eten. Ik geloof in het nut van een dieet dat voor een overgroot deel bestaat uit plantaardig voedsel (groente, fruit, noten, zaden). Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk daarvan aangetoond dat het grote gezondheidsvoordelen heeft! Hoe denk je er zelf over? Groetjes, Rachèl

      • Dag Rachel, leuk dat je he gereageerd 🙂 Zelf heb ik er dezelfde visie over: superfoods kunnen misschien wel gezond zijn, maar je moet gevarieerd eten om zo alle goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Je kan ze toevoegen, maar je dieet moet niet geheel uit superfoods bestaan.
        Hoe sta jij overigens tegenover vlees? Ik zie vis met name voorbij komen over je blog maar vlees niet echt..

  1. Zeer interessant om te lezen. Ik begrijp nu een stuk beter waarom ik soms zo beroerd uit een vliegtuig kan komen…
    Maar een bodyscan skippen als je Amerika in gaat? Denk het niet! Dan denken ze meteen dat je een terrorist ben!

    • Hoi Anne, wettelijk gezien mag je deze bodyscan weigeren. Ook als je naar Amerika vliegt. Maar nogmaals, de bodyscan geeft een extreem lage vorm van straling. Groetjes 🙂

  2. Hallo Rachèl,
    Erg leuk en leerzaam om te lezen!
    Waar kun je in nederland zilvervliesrijstwafels kopen?
    Heb je ook nog tips voor gezond leven op skivakantie?
    Vaak bestaat de keuze bij de lunch uit veel friet, pasta’s, pizza’s, pannenkoeken etc. Vaak heb ik dan wel trek in een grote maaltijd en een soepje (met vaak wit brood) of een salade vult niet genoeg. Uiteindelijk eet ik meestal de gehele vakantie ongezond maar daar wil ik eens verandering in brengen.
    Ik hoop dat je hier iets op weet.
    Groetjes Linda

    • Hoi Linda,
      De zilvervliesrijstwafels kun je gewoon kopen bij de Albert Heijn! Wat betreft skivakantie, dat is inderdaad een lastige. Met skiën ben je de hele dag actief bezig dus is het logisch dat je wat meer honger hebt en daarom is het verstandig om ook wat meer te eten. Dus af en toe pasta en friet moet een keer kunnen. Voor de overige dagen kun je misschien ’s ochtends zelf je lunch bereiden, bijvoorbeeld volkoren brood met kaas en gegrilde groente en dit meenemen in een rugzak. Als je dit onhandig vindt dan zou ik tijdens de lunch gewoon genieten van het wat ongezonde eten en ervoor zorgen dat je bij het ontbijt en avondeten wel gezond eet. Bijvoorbeeld een zak havermout meenemen voor ontbijt? Ook kun je gezonde snacks de piste opnemen zoals fruit en noten! En natuurlijk niet te veel bier en borrelhappen tijdens de apres-ski 😉 Groetjes, Rachel

      • Hoi Rachèl,
        Bedankt voor je reactie! Ik ga inderdaad proberen gezond te eten bij het ontbijt en avondeten, dan kan ik met de lunch wat meer zondigen.
        Verder blijf ik je site in de gaten houden, ik vind hem super! Ik hield nooit van koken maar door jouw duidelijke en eenvoudige recepten wordt het makkelijker en ga ik het leuker vinden. Vooral de ‘snelle’ recepten vind ik fijn, ze hebben al aardig wat diepvriespizza’s vervangen;-)
        Groetjes Linda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *