Verklein kans op kanker: eet/leef gezond!


Vandaag ga ik een serieus onderwerp bespreken, namelijk kanker en de mogelijke preventie hiervan. Helaas kunnen veel van ons zeggen dat ze iemand kennen die overleden is of momenteel ziek is door kanker. Je hoort het steeds vaker en je wordt er gewoon moedeloos van, aangezien er nog geen echt medicijn tegen is. Echter is er toch een manier waarop wij zelf actie kunnen ondernemen om ons risico op kanker te verlagen. Uit grote onderzoeken is namelijk gebleken dat 40% van de kankersoorten veroorzaakt wordt door voeding en leefstijl!

Sinds een aantal jaar is voeding een groot interesse-gebied geworden in het wetenschappelijk onderzoek. Men is pas recentelijk gaan inzien dat voeding een grote rol speelt in het ontwikkelen van bepaalde ziektes of juist de preventie hiervan. Natuurlijk is er nog veel onduidelijkheid en moet nog veel onderzoek worden gedaan om de complexe interacties en effecten van voeding in ons lichaam te begrijpen. Van bepaalde voeding en leefstijlen is echter al lang duidelijk dat het effect heeft op het ontwikkelen van ziektes. Zo veroorzaakt roken longkanker en kan veel vet eten leiden tot hart- en vaatziektes. Echter is de wetenschap doorgegaan en is nu bekend dat een groot aantal kankersoorten (30-40%) wellicht voorkomen kan worden door een gezonde voeding en leefstijl (World Cancer Research Fund, 2007) (Parkin et al, 2011)

Ik vind dit erg interessant om met jullie te bespreken aangezien deze website zich namelijk  voor een groot deel richt op gezond eten en leven. Het is daarom ook belangrijk om uit te leggen waarom een gezonde leefstijl en voeding zo belangrijk is!

Kanker

Zoals velen van jullie waarschijnlijk al weten is kanker een ziekte van de lichaamscellen die ongecontroleerd delen. Dit begint doordat het DNA in een cel schade oploopt en deze zich daardoor op een onbeheerste manier gaat delen. Kanker ontstaat vaak echter niet zomaar ineens, het is meestal een complex en langdurig proces dat beïnvloed wordt door vele factoren. Voor kanker om te kunnen ontstaan moeten er veel veranderingen plaatsvinden, wat jaren tot zelfs tientallen jaren kan duren. Daarom is kanker een ziekte die naar verhouding veel oudere mensen treft.

Er zijn veel maatregelingen die genomen kunnen worden om kanker later in het leven te voorkomen, vertragen of zelfs te stoppen. Onderzoekers schatten dat, alle factoren in aanmerking nemend, ongeveer een derde van de gevallen van de meest voorkomende kankersoorten in westerse landen voorkomen kan worden door gezonde voeding, meer lichaamsbeweging en een gezond gewicht.

Namelijk slechts vijf tot tien procent van de kankersoorten wordt veroorzaakt door bepaalde overgeërfde genen. Zoals het BRCA-gen, nu meer bekend als het ‘Angelina Jolie’-gen, wat de kans op borstkanker sterk doet verhogen.

bron: WCRF

Overgewicht

Er zijn sterke aanwijzingen gevonden dat overgewicht de kans op het ontwikkelen van aan aantal soorten kanker (darm-, slokdarm-, alvleesklier-, nier-, baarmoeder-, borst- (bij vrouwen na de menopauze) en galblaaskanker) vergroot. Hiervoor zijn verschillende verklaringen, zo is bekend dat vetcellen bepaalde hormonen, zoals oestrogeen, afgeven die het risico op kankersoorten als borstkanker verhogen. Ook heeft onderzoek aangetoond dat vet, vooral rond de buik/taille, het lichaam stimuleert om meer groeihormonen te produceren. Een hoge hoeveelheid groeihormonen leidt tot een verhoogd risico op kanker (World Cancer Research Fund, 2007). Hieruit kunnen we concluderen dat het erg belangrijk is om een gezond gewicht aan te houden.

Lichaamsbeweging

Uit onderzoek is gebleken dat lichaamsbeweging helpt beschermen tegen baarmoederkanker, darmkanker en borstkanker (bij vrouwen na de menopauze). Ook is aangetoont dat regelmatige lichaamsbeweging kan helpen een gezonde hormoon- spiegel te handhaven. Dit is belangrijk aangezien een hoog gehalte van bepaalde hormonen de kans op kanker kan vergroten (World Cancer Research Fund, 2007). Hieruit blijkt maar weer hoe gezond het is om regelmatig te bewegen. Dus probeer, als het kan, bijvoorbeeld naar je werk te fietsen,  of probeer op een andere manier minstens een half uur per dag te bewegen.

Plantaardige voeding

Al vaker op deze site heb ik besproken dat groente en fruit, zoals bijvoorbeeld broccoli , spinazie of blauwe bessen, kunnen beschermen tegen kanker (o.a. mond- en keelkanker, slokdarmkanker, maagkanker en longkanker). Groente en fruit kunnen hiertegen beschermen aangezien ze vol zitten met vitamines, mineralen en fytochemicaliën, die ons immuunsysteem sterk maken en het lichaam gezond houden. Veel van deze stoffen in groente en fruit werken als antioxidanten en beschermen daarmee tegen schade aan cellen die tot kanker kunnen leiden. Daarnaast kan het risico op darmkanker worden verlaagd door het eten van vezelrijke voeding zoals volkoren-producten, peulvruchten groente en fruit (World Cancer Research Fund, 2007). Belangrijk dus om veel groente, fruit en volkoren-producten te nuttigen, zorg ervoor dat dit de basis vormt van je dieet.

Rood/bewerkt vlees

Er is veel, overtuigend wetenschappelijk bewijs voor het feit dat het eten van veel rood vlees een oorzaak is voor het ontwikkelen van darmkanker. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het stofje ‘heemijzer’, de stof die ervoor zorgt dat het vlees rood is, de darmwand kan beschadigen.  Daarnaast kan het eten van bewerkt vlees het risico op ontwikkelen van kanker sterk verhogen aangezien tijdens het bewerken van vlees, door middel van roken, drogen, zouten of toevoegen van conserveringsmiddelen, kankerverwekkende stoffen ontstaan (carcinogenen) (World Cancer Research Fund, 2007).  Het is dus verstandig om niet te veel rood vlees te eten en bewerkt vlees zou ik proberen echt tot een minimum te beperken. Ga in plaats daarvan voor een lekker, vers stukje kalkoen of kip (wit vlees). Neem op brood bijvoorbeeld een plakje kaas of humus in plaats van salami.

Alcohol

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat alcohol verschillende soorten kanker kan veroorzaken. Zo is er bewijs dat alcohol het risico op mond- en keelkanker, darm-, slokdarm-, lever- en borstkanker verhoogt. Hoe alcohol precies de kans op kanker kan vergroten is nog onduidelijk. Een van de theorieën is dat alcohol het DNA kan aantasten, waardoor er veranderingen optreden in het DNA die tot kanker kunnen leiden (World Cancer Research Fund, 2007). Natuurlijk mag je best af en toe een glaasje wijn, maar probeer je alcohol inname te beperken.

Zout 

Uit onderzoek is gebleken dat een oorzaak van maagkanker het eten van veel zout of met zout geconserveerde voedingsmiddelen kan zijn. Er wordt gedacht dat dit komt doordat de maagwand beschadigd kan raken door het eten van veel zout (World Cancer Research Fund, 2007). Probeer dus je dagelijkse zout-inname tot een minumum te beperken door geen extra zout toe te voegen aan je eten en zout-rijke voeding zoals chips of friet zoveel mogelijk te laten staan. Dit zal niet alleen bijdragen aan het voorkomen van kanker maar ook aan het voorkomen van hart-en vaatziekten.

Roken

Need I say more? Ik denk dat iedereen ondertussen weet dat roken de oorzaak is van 90% van de gevallen van longkanker. Hier kan ik dus heel duidelijk in zijn, stop met roken! Als dit echt lastig voor je is, zoek dan professionele hulp hierbij, het is het waard!

Controle + vaccinatie

Naast voeding, leefstijl en genen kunnen ook bepaalde infecties het risico op kanker verhogen. Zo kan het humaan papillomavirus (HPV) baarmoederhalskanker veroorzaken. Gelukkig kunnen met een regelmatige controle, middels een uitstrijkje, onrustige cellen  vroegtijdig worden opgespoord en behandeld. Belangrijk is dus om een regelmatig een uitstrijkje te laten doen (jonge meisjes kunnen zich ook laten vaccineren tegen HPV).

Infectie met hepatitis B of C kan het risico op leverkanker verhogen. Een vaccinatie kan infectie met hepatitis B voorkomen. Ook kun je je bloed laten controleren op deze infecties en de boel in de gaten houden als blijkt dat je dit virus bij je draagt.

bron: WCRF

Hopelijk vonden jullie dit een interessant artikel en kan het sommigen van ons het gevoel geven dat we toch ook zelf wat kunnen doen om het risico op deze ernstige ziekte te verlagen. Dus leef en eet gezond! Ik weet dat dit moeilijk is in onze welvaartsmaatschappij vol lekker eten en drinken, maar gezond eten kan ook heel lekker zijn. Deze website staat vol met gezonde en heerlijke recepten dus begin vandaag nog met een gezonde maaltijd 🙂

Het grootste deel van deze informatie komt van een grote studie gedaan door het WCRF (World Cancer Research Fund) waarin meer dan 7000 onderzoeken op het gebied van voeding, lichaamsbeweging en lichaamsgewicht zijn geanalyseerd.

Groetjes,

Rachèl

Referenties

Max Parkin, D., Boyd, L., Darby, S.C., Mesher, D., Sasieni, P. (2011) The Fraction of Cancer Attributable to Lifestyle and Environmental Factors in the UK in 2010. Britisch Journal of Cancer: 105

World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington DC: AICR, 2007

Wereld kanker Onderzoek Fonds. Verklein de kans op kanker: 10 adviezen voor een gezonder leven. http://www.wcrf.nl/PDFs/Verklein-de-kans-op-kanker-lowres.pdf


 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *