Suiker: de witte dood?

We weten allemaal wel dat suiker niet zo goed voor je is. Je kunt er dik van worden en gaatjes van krijgen. Maar dit is niet de enige schade die een overmaat aan suiker kan aanrichten. Wil je weten waarom suiker zo ongezond is, lees dan mee!

Europa staat op nummer 2 in de wereldranglijst van continenten waar het meeste suiker wordt geconsumeerd. We consumeren zelfs meer dan USA, die op nummer 5 staat. Het land waar het meest suiker wordt gegeten is India. In de afgelopen decennia is de suiker-inname dan ook flink toegenomen (Cox, 2002), voornamelijk onder de jeugd worden grote hoeveelheden suiker geconsumeerd via frisdrank, energiedrank en snacks. Ook zitten er in veel producten verborgen suikers die door de producent zijn toegevoegd. Zo is bijvoorbeeld het 2e bestanddeel van beschuiten suiker, dat verwacht je niet toch?


De grote hoeveelheid suiker die we consumeren heeft helaas ook een zeer negatieve invloed op onze gezondheid:

Immuunsysteem

Het eten van veel suiker kan je immuunsysteem verzwakken. Uit onderzoek is gebleken dat je witte bloedcellen, die o.a. ziekteverwekkers aanvallen, minder actief zijn na het nuttigen van suiker ( Sanchez, 1973 ; van Oss, 1971). Dit effect verdwijnt pas na enkele uren. Ook kan het nuttigen van veel suiker op een indirecte manier je weerstand verminderen, doordat het kan leiden tot overgewicht of obesitas. Uit onderzoek op muizen met overgewicht is gebleken dat deze minder antistoffen aanmaken na vaccinatie, wat duidt op een verminderde werking van het immuunsysteem.

Obesitas & Diabetes

Het consumeren van veel suikers kan uiteraard leiden tot overgewicht of obesitas. Of je diabetes kunt krijgen van het consumeren van veel suiker is wetenschappelijk nog niet vastgesteld, maar wel is het duidelijk dat obesitas een groot risico is voor het ontwikkelen van diabetes mellitus 2. Een chronische ziekte die voorkomen kan worden door een gezond dieet en gewicht en een actieve leefstijl.

Kanker

Momenteel wordt er veel onderdoek naar gedaan en bestaat er nog veel onzekerheid over, maar al een aantal studies hebben een relatie gevonden tussen suikerrijk eten en het risico op kankers van de o.a. het spijsverteringstelsel en edometrium (baarmoederslijmvlies) (Nagle et al, 2012 ; Gnagnarella, Gandini, La Vecchia & Maisonneuve, 2008 ; Mulholland, Murray, Cardwell & Cantwell, 2008 ; Michaud et al, 2005)

Tandbederf

Suikerrijk voedsel laat een laagje achter op je tanden wat een ideale voedingsbodem is voor bacteriën in je mond, die op hun beurt gaatjes en tandplak kunnen veroorzaken (Touger-Decker & van Loveren, 2003) . Niet alleen is dit zonde van je mooie gebit, het zorgt ook voor een hoge rekening bij de tandarts!

Suikerverslaving

Je kunt ook verslaafd zijn aan suiker. Dit is iets waar ik zelf ook ervaring mee heb, ik hou enorm van zoetigheid! Mij maak je veel blijer met snoep dan met chips ofzo. Ik merkte dat ik echt een drang had naar suiker, en na het eten van ervan dan vaak ook een soort suikerflauwte kreeg waardoor ik me erg slap voelde. Ik ben sinds een half jaar daarom ook minder suiker gaan eten. Lees hier op wat voor manieren je effectief van je suikerverslaving af kunt komen!

Kortom, probeer dus echt te matigen met snoep, koek en suikerrijke drankjes. Let daarbij ook op de verborgen suikers, zoals bijvoorbeeld in voorverpakte vruchtensappen. In het begin zal dit best lastig zijn, maar je zult zien dat je lichaam er snel aan gewend raakt. Oh, en sorry trouwens als ik jullie nu lekker heb gemaakt met de plaatjes. 😉

groetjes, Rachèl

Referenties:

Cox, T. M (2002) The genetic consequences of our sweet tooth. Nature Review Genetics :3;7-13

Sanchez, A., Reeser, J. L., Lau, H. S., Yahiku, P. Y., Willard, R. E., McMillan, P. J., et al (1973) Role of sugars in human neutrophilic phagocytosis. American journal of clinical nutrition: 26; 1180-1184

Van Oss, C.J.(1971)Influence of glucose levels on the in vitro phagocytosis of bacteria by human neutrophils. Infection and immunity: 4;54-9.

Nagle, C.M., Olsen, C.M., Ibiebele, T.I., Spurdle, A.B., Webb, P.M.; The Australian National Endometrial Cancer Study Group; The Australian Ovarian Cancer Study Group. (2012) Glycemic index, glycemic load and endometrial cancer risk: results from the Australian National Endometrial Cancer study and an updated systematic review and meta-analysis. European journal of nutrition

Gnagnarella, P., Gandini, S., La Vecchia, C., Maisonneuve, P. (2008) Glycemic index, glycemic load, and cancer risk: a meta-analysis.The American journal of clinical nutrition: 87; 1793-801

Mulholland, H.G., Murray, L.J., Cardwell, C.R., Cantwell, M.M. ( 2008) Dietary glycaemic index, glycaemic load and endometrial and ovarian cancer risk: a systematic review and meta-analysis.British journal of cancer: 99;434-41

Michaud, D.S., Fuchs, C.S., Liu, S., Willett, W.C., Colditz, G.A., Giovannucci, E. ( 2005) Dietary glycemic load, carbohydrate, sugar, and colorectal cancer risk in men and women. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention: 14;138-47.

3 thoughts on “Suiker: de witte dood?

  1. Heb niet het hele artikel gelezen. Maar de geloofwaardigheid word in de tweede alinea al vernietigd. India is geen continent maar een land. Noem me een mieren neuker maar dit is een doorn in het oog.

      • Uiteraard weet ik dat India geen continent is en heb ik dit waarschijnlijk ondoordacht getypt en het niet meer opgemerkt daarna. Het moest natuurlijk zijn: ‘het land waar de meeste suiker wordt geconsumeerd’. Dit is inmiddels aangepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *