Walnoten, lekker en gezond!

Walnoten, de grillig gevormde noot in de harde schil. Deze noten kun je in elke supermarkt vinden, of als je geluk hebt in je eigen achtertuin! Veel mensen gebruiken walnoten als verrijking van de salade of als snack. Het goede nieuws is dat walnoten ontzettend gezond zijn! 

Noten hebben over het algemeen een slechte naam aangezien veel mensen denken dat er veel vet en calorieen in zitten. De walnoot bestaat inderdaad voor een groot deel uit vet, maar wel vet bestaande uit meervoudig onverzadigde vetzuren (goede vetten) en uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig eten van walnoten, in de plaats van ander voedsel, geen gewichttoename opleverd (Elaine & Feldman 2002).

Ok, ze zijn dus niet dikmakend, maar waarom zijn ze dan nog meer gezond? Nou, walnoten verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en verlagen daarmee het risico op hart- en vaatziekten! Daarnaast bevatten walnoten bijna 2x zoveel antioxidanten als bijvoorbeeld amandelen, pistachenoten, paranoten etc. en bevatten ze hoge concentraties vitamine E, folium, vezels, en polyfenolen (onstekkendremmend en kankerwerend) (Elaine & Feldman 2002).

Uit recentelijke dierproeven blijkt dat walnoten ook remmend werken bij borst- en darmkanker. In een onderzoek waarin een groep muizen een walnootrijkdieet kreeg en de controle-groep een normaal dieet, bleek dat de inname van walnoten de incidentie van borstkanker, de hoeveelheid tumoren en de grote van de tumor sterk verminderde (Hardmand, Ion, Akinsete & Witte, 2011). Ook darmtumoren bleken langzamer de groeien en minder groot te zijn bij muizen met een walnootrijk dieet versus muizen met een maisoliedieet en er was sprake van minder vorming van bloedvaten rondom te tumor, wat de groei van de tumor remt (Nagel et al, 2012). Natuurlijk zijn de uitkomsten  van  proeven op muizen niet zomaar betrekkelijk op mensen en zal er vervolgonderzoek moeten komen om dit te onderzoeken, maar het geeft ons wel een indicatie wat walnoten kunnen doen voor je gezondheid!

Hoe je walnoten kunt gebruiken:

In je salade. Dit maakt het lekker vullend! Een salade met tomaten, geitenkaas, walnoten en honing bijvoorbeeld! Of ook lekker: een salade met gorgonzola, peer en walnoten. Laat maar weten of hiervan een recept op de website moet komen!

Als snack: een handje walnoten is lekker als een verstandige snack tussen de maaltijden door, het vult en maakt in mate niet dik.

In brownies: Heb je een keer zin in zoetigheid, probeer dan eens brownies met walnoten erin te maken! Heerlijk!

In de yoghurt. Maal de walnoten in kleine stukjes en voeg dit samen met wat honing toe aan je yoghurt! Lekker als ontbijt of toetje!

Smakelijk! 🙂

Groetjes, Rachèl

 

Referenties:

Elaine, B., Feldan, M.D. (2002) The scientific evidence for a beneficial health relationship between walnuts and coronary heart disease. The journal of nutrition: 132; 1062-1101

Hardman, W.E., Ion, G., Akinsete, J.A., Witte, T.R. (2011) Dietary walnut suppressed mammary gland tumorigenesis in the C(3)1 TAg mouse. Nutrition and Cancer: 63; 960-70

Nagel, J.M., Brinkoetter, M., Magkos, F., Liu, X., Chamberland, J.P., Shah, S., Zhou, J., Blackburn G., Mantzoros, C.S. (2012) Dietary walnuts inhibit colorectal cancer growth in mice by suppressing angiogenesis. Nutrition: 28;67-75

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *