Tegenwoordig worden steeds meer producten bestempeld als superfood. Het gaat daarbij om kruiden, zaden, groentes en fruit. Maar waarom bestempelen we juist deze producten als superfood en andere producten niet? Wat onderscheidt deze producten van ‘normaal food’? In dit artikel gaan we eens dieper in op één superfood, namelijk blauwe bessen. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van blauwe bessen en kunnen we met zekerheid zeggen dat dit een superfood is?

Om uiteindelijk te concluderen of de blauwe bes terecht een superfood is, moeten we eerst achterhalen wat precies een superfood is. Volgens het Voedingscentrum zou een superfood “door een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten allerlei positieve effecten op de gezondheid” hebben (bron). Het eten van superfood zou een positief effect hebben op onze gezondheid. Of dit volledig terecht is, daar komen we later op terug.

De onbeperkte voordelen van blauwe bessen

Het grootste voordeel van de blauwe bes is dat deze tot de bessensoort behoort die de meeste voedingstoffen bevatten. Doordat ze daarbij erg laag in calorieën zijn, kun je veel van deze producten eten en veel voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarnaast bevat de blauwe bes veel antioxidanten. Antioxidanten zijn erg belangrijk, aangezien deze ons beschermen tegen moleculen die de celstructuur beschadigen en daarmee bijdragen aan veroudering en ziektes zoals kanker (bron). Door de hoge concentratie antioxidanten die in blauwe bessen aanwezig zijn, is dit dus een goed middel tegen veroudering.

Blauwe bessen blijken ook een positief effect te hebben op het verlagen van de bloeddruk. Hoewel een te hoge bloeddruk niet direct een doodsoorzaak is, heeft het wel een sterk verband met hart- en vaatziekten. Er is zelfs één onderzoek waarbij de bloeddruk bij testpersonen 4 tot 6% daalde na het eten van 50 gram blauwe bessen gedurende 8 weken (bron).

Remedie tegen ontstekingen

Vooral bij vrouwen is een blaasontsteking of andere irritaties aan de blaas een veelvoorkomend probleem. Cranberry sap wordt vaak ingezet om een blaasontsteking te verhelpen of te voorkomen. Blauwe bessen zijn nauw verwant aan cranberry’s en bevatten dan ook veel van dezelfde actieve stoffen als cranberry’s. Deze stoffen voorkomen dat bacteriën zich hechten aan de blaaswand, waardoor een blaasontsteking of andere irritaties voorkomen worden. Hoewel blauwe bessen nog niet zo uitgebreid onderzocht zijn, blijkt uit de eerste onderzoeken dat de effecten vergelijkbaar zijn. Het voorkomen van een blaasontsteking hangt echter ook samen met het voorkomen van andere ontstekingen.

Ontstekingen ontstaan vaak uit een reactie van het immuunsysteem die het lichaam wil bescherming tegen ziektes, blessures en andere ongemakken. Uit onderzoek is gebleken dat de blauwe bes een ontstekingsremmend effect heeft. Hierdoor is het immuunsysteem nog steeds in staat om ziektes, blessures en andere ongemakken te voorkomen, zonder dat hierbij ontstekingen ontstaan (bron).

Versterkt en verbeterd

Collageen is een soort eiwit dat in ons lichaam aanwezig is. Ongeveer 30% van het eiwit in ons lichaam bestaat uit collageen. Het collageennetwerk in ons lichaam zorgt ervoor dat alle losse structuren en weefsels waaruit ons lichaam is opgebouwd worden samengehouden. De voordelen van de vitaminen die in de blauwe bes zitten, komen hier op twee verschillende manieren om de hoek kijken. Allereerst zorgt de hoeveelheid vitamine C in blauwe bessen ervoor dat de functie van collageen verbeterd wordt. Het lichaam is daardoor beter in staat om de losse structuren bij elkaar te houden.

Daarnaast heeft collageen niet alleen een interne functie, maar ook een externe functie voor de huid. Een goede werking van collageen is namelijk belangrijk voor gladde rimpels, bescherming tegen luchtvervuiling en een mooie huidtextuur. De blauwe bes heeft dus ook gezondheidsvoordelen voor je uiterlijk.

Vezelrijk voedingsstof

Blauwe bessen zijn ook erg rijk aan vezels. Vezels zorgen ervoor dat verstoppingen voorkomen worden. Vezels maken de ontlasting namelijk groter, zachter en gemakkelijker. Een ander voordeel van vezels is dat het cholesterolgehalte in het bloed ermee verlaagd wordt. Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten, wat bekend staat als een van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Aangezien blauwe bessen erg gemakkelijk te verteren zijn en licht in calorieën zijn, is dit erg gemakkelijk in te passen in het dagelijks voedingspatroon.

Verbeter je geheugen met blauwe bessen!

Tot slot kunnen blauwe bessen je geheugen verbeteren. Van oxidatieve stress is bekend dat het de veroudering van onze hersenen kan versnellen. Oxidatieve stress is onderdeel van ons dagelijks leven en komt duizenden keren per dag voor in onze cellen, zo ook in onze hersenen. Er zijn verschillende onderzoeken geweest die de relatie tussen de blauwe bes en onze intelligentie hebben onderzocht. Hier zijn een aantal opmerkelijke conclusies uit getrokken. De antioxidanten die in overvloed aanwezig zijn in blauwe bessen kunnen namelijk onze hersengebieden verbeteren, ook de hersengebieden die essentieel zijn voor onze intelligentie.

Bij dierstudies is namelijk naar voren gekomen dat de antioxidanten geneigd zijn om zich op te hopen in die delen van onze hersenen die essentieel zijn voor onze intelligentie. De antioxidanten zorgen namelijk voor een betere communicatie tussen de neuronen. Er is zelfs één onderzoek dat tot zeer opmerkelijke inzichten is gekomen. Het onderzoek is gedaan onder 16.010 ouderen gedurende zes jaar. Bij dat onderzoek is een verband ontdekt tussen het eten van blauwe bessen en aardbeien en een vertraging in cognitieve veroudering van maximaal 2,5 jaar (bron).

Is de blauwe bes een superfood?

Zoals je merkt hebben blauwe bessen zeer veel gezondheidsvoordelen, maar wordt deze bes dan ook terecht een superfood genoemd? Hoewel veel winkelketens, fitnesswinkels en gezondheidsgoeroes er veel gebruik van maken, is de blauwe bes helaas geen superfood. Maar waarom is dit dan geen superfood? Dat komt omdat de term superfood niet wettelijk omschreven is, waardoor deze door iedereen gebruikt mag worden. Omdat er geen officiële definitie van een superfood is, wordt dit stempel aan uiteenlopende voedingsmiddelen verbonden. We kunnen daarom op basis van definitie niet zeggen dat de blauwe bes een superfood is. Biedt de blauwe bes echter veel gezondheidsvoordelen, antioxidanten en vitamines? Ja, dat zeker. We raden je dan ook zeker aan om de blauwe bes in je dagelijkse voedingspatroon in te passen, door bijv. een lekkere limonade op basis van blauwe bessen te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here