Heb je vanmorgen ontbeten? Laat me raden, je at waarschijnlijk brood met beleg. Niet? Dan was het waarschijnlijk melk met ontbijtgranen. Zit ik er weer naast? Laatste poging dan; kwark of yoghurt met havermout en wellicht een stuk fruit. Dit is namelijk het standaard ontbijt dat veel Nederlanders eten. En waarom zouden we dit ook veranderen? Het is ons namelijk aangeleerd, is eenvoudig en waarschijnlijk ook een stuk gewenning. Het kan echter lonen om je ontbijtroutine eens flink op de schop te gooien. Het is namelijk dé mogelijkheid om je dag goed te beginnen met een eerste portie groente.

De Britse krant Independent publiceerde een aantal jaren geleden een artikel over verschillende ontbijten over de hele wereld. En wat blijkt, in veel landen is het een gewoonte om de ochtend af te trappen met een warm ontbijt! Dit is iets wat veel Nederlanders zich niet voor kunnen stellen. Ben jij ook benieuwd naar een warm ontbijt? Lees dan snel verder. We gaan verschillende warme ontbijten bespreken, vol met voedzame nutriënten.

Neem de tijd!

Een Koreaans ontbijt of diner?

Laten we beginnen met het Koreaanse ontbijt, dat erg veel lijkt op een Koreaans diner. Dit komt vooral omdat veel Koreanen overblijfselen van het avondeten gebruiken voor het ontbijt. Het ontbijt bestaat dan ook al snel uit soep, rijst, verschillende groenten en vaak nog een stuk vlees en/of vis voor de dagelijkse portie eiwitten. Daarbij wordt ook het in Korea welbekende kimchi geserveerd. Dit is een gefermenteerde kool met groenten.

Alle tijd voor een Turks ontbijt

Ook van het Turkse ontbijt kunnen wij als Nederlanders veel leren. Dit kleurrijke ontbijt zit namelijk boordevol met groenten en fruit. Ook bevat het veel dingen die wij niet 1, 2, 3 bij ons ontbijt zouden nemen, zoals olijven en pittige worst. Waar wij Nederlanders nogal haastig zijn in het dagelijks leven, wordt voor dit typische Turkse ontbijt ruim de tijd genomen. Denk daarom niet dat je dat ontbijt zomaar even naar binnen werkt.

Stevig ontbijten

Ben jij iemand die in de ochtend een stevig ontbijt nodig heeft, dan is een Mexicaans ontbijt misschien wel iets voor jou. Dit is namelijk een erg voedzaam ontbijt, wat wel erg zwaar op de maag kan vallen. De voornaamste ingrediënten zijn namelijk tomatensaus, eieren, avocado, maïs, een kaas naar keuze en bonen. Is dit nog niet genoeg voor je of wil je toch een stukje Nederland behouden, dan kun je dit alles eten met brood of een tortilla. Let wel op, het bereiden van dit gerecht kan aardig wat tijd in beslag gaan nemen.

Een vergelijkbaar gerecht is Shakshuka, een populair ontbijt in Israël. Dit zijn gepocheerde eieren in tomatensaus, waarbij er meestal een stuk brood, kaas, olijven en wat smeersels bij worden gegeten. Dit maakt het ontbijt dan ook een tijdrovende maaltijd, die echter wel veel groenten en voedzame ingrediënten bevat.

Dus, switch it up!

Waar wij Nederlanders het ontbijt vaak zien als een noodzakelijk kwaad, wordt er vaak elders in de wereld volop de tijd voor genomen. Aangezien voor velen het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, adviseren wij ook om er eens wat meer tijd voor te nemen. Sloof je eens lekker uit in de ochtend, geniet van je ontbijt en doe eens wat anders.

Ben je er nog niet aan toe om meteen uren in de keuken te staan voor je ontbijt? Geen probleem! Begin eens met het toevoegen van wat simpele groenten, zoals een avocado, een aantal snoeptomaatjes of een stuk komkommer. Of voeg blauwe bessen toe. Deze voedingsstoffen zullen je namelijk sneller een vol gevoel geven en bevatten daarnaast ook nog eens weinig kilocalorieën. En heb je zelf nog een ander voedingsrijk ontbijt? Laat het ons dan vooral weten door te reageren op dit bericht!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here